Kulturjournalistikk

Kritisk om ukritisk kulturjournalistikk

Trygve Aas Olsen: Kritisk kulturjournalistikk. Cappelen Damm/IJ-forlaget 2014.KritiskKulturjournalistikk

Fagbøker om kulturjournalistikk gjennom de siste par tiår har ett fellestrekk: De fremhever det tette forholdet mellom kulturjournalistene og deres kilder. I Jo Bech-Karlsens «Kulturjournalistikk – avkobling eller tilkobling» fra 1991 fremstilles kulturjournalistikken som kildestyrt, og journalistene som forståelsesfulle kulturarbeidere med svakt utviklet kildekritisk holdning. Cecilie Wright Lund påviser i sin bok «Kritikkens rom – rom for kritikk» (2000) at en høy andel av kultursakene i media er lanserings- og PR-stoff.  I antologien «Kulturjournalistikk» fra 2008 presenterer Jan Fredrik Hovden og Karl Knapskog en undersøkelse som viser at 56 prosent av kulturjournalistene faktisk er enige i at de har et for nært forhold til kildene. Også i den danske «Kulturjournalistik» (Kristensen og From 2011) blir journalistenes rolle som kulturens medspillere fremhevet.

Fraværet av en kritisk og undersøkende holdning hos kulturjournalistene er også et hovedpoeng i Trygve Aas Olsens nye bok.  Hans ambisjon er å bidra til at kulturjournalister blir mer som andre journalister.

Det ligger ingen vitenskapelig studie til grunn for Trygve Aas Olsens bok. Dette er en erfaringsbasert lærebok som springer ut av forfatterens mangeårige arbeid som kulturjournalist og redaksjonsleder, og som våken observatør av norsk kulturjournalistikk. Han er skarp og treffende i sin kritikk av dårlige kultursaker hentet fra norske medier, og i sin ros av gode oppslag fra kulturlivet.

Boka er bygget rundt forfatterens «fem teser» for en bedre kulturjournalistikk. Den må være undersøkende, kunnskapsbasert, kritisk, uavhengig og engasjerende. Hvert av stikkordene har fått sitt eget kapittel. Mest plass vies til det undersøkende aspektet. Kulturjournalistikken skal ifølge forfatteren ikke bare formidle og kritisere, men også undersøke hva som skjer i og rundt kulturlivet, politisk og økonomisk. Selv er forfatteren spesielt opptatt av økonomien på kulturfeltet. Mange av bokas eksempler handler om dette.

Deler av boka har i seg selv preg av journalistisk arbeid. Det er fascinerende å lese om daværende kulturminister Trond Giske som sommeren og høsten 2007 reiste rundt i Norge og delte ut penger og lekkasjer fra neste års statsbudsjett. Gavmildheten var særlig stor like før kommunevalget dette året. Forfatteren ramser opp nærmere 30 ulike tildelinger med tilhørende medieoppslag i løpet av fire måneder, og i alle disse oppslagene finnes det totalt ett – 1 – kritisk spørsmål til kulturministeren.

Forfatteren har for øvrig hentet fram et vell av faktaopplysninger fra norsk kulturliv, og han viser hvordan dette kan utnyttes i journalistisk arbeid.

Denne boka vil finne sin plass på pensumlistene på journalistutdanningene. Den går inn i en sterk læreboktradisjon der erfarne journalister systematiserer sin kunnskap, gjerne utgitt på IJ-forlaget (som nå er en del av Cappelen Damm), og der normative perspektiver og praktisk veiledning går hånd i hånd. Boka er konkret, jordnær og konstruktiv, med ferdigformulerte spørsmål til aktørene som omtales i de mange eksemplene – spørsmål som aldri ble stilt da saken ble dekket. Her er tips og råd om kilde- og søkemuligheter på kulturfeltet, og om metoder i kulturjournalistikken.

Boka er i høy grad også en debattbok. Det er forfatterens synspunkter på kulturjournalistikken – slik den er og slik den burde være – som formidles. Han legger heller ikke fingrene imellom når han kritiserer svakhetene i norsk kulturjournalistikk. Ikke alle refleksjoner er like godt underbygget, og noen ganger får de et preg av synsing. Men forfatterens vandring rundt om i det norske kulturlandskapet frembringer en lang rekke gode og opplysende eksempler. Forfatteren skriver også levende og godt, til tider med en forfriskende selvironi.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s