Journalistutdanning

Første skoledag på journalistutdanningen

Jeg hadde høstens første forelesning i dag, en introduksjon til grunnkurset i journalistikk for nye studenter. Vi snakket om viktige kjennetegn ved journalistyrket, om journalistikkens rolle og funksjon i samfunnet – og om «den gode historie», den engasjerende fortellingen som mennesker vil høre fordi den dypest sett handler om dem selv; denne historien som på den ene side forteller noe nytt (den er jo en «nyhet»), men som likevel har så sterke likhetstrekk med de tidløse fortellingene som mennesker har fortalt hverandre til alle tider.

I løpet av forelesningen kom jeg til å nevne at langt fra alle norske journalister har journalistutdanning. I vårt land er det visstnok mindre enn halvparten av alle redaksjonelle medarbeidere som har en formell journalistutdanning. Jeg sa også at dette er en ønsket situasjon, fordi vi trenger et mangfoldig og bredt sammensatt journalistkorps der utøverne har ulik bakgrunn, også med hensyn til utdanning.

En student spurte etter forelesningen: Hvordan kan du si dette? Alle journalister burde vel ha journalistutdanning, slik at kvaliteten i nyhetsmediene blir opprettholdt? Ikke minst i dag, når journalistikken er utsatt for press fra mange kanter?

Det er flere grunner til at en stor andel journalister ikke har formell utdanning i faget. For det første er journalistikk i utgangspunktet ikke et akademisk fag. Tradisjonelt har journalistikk ikke vært noe man lærte på høyskoler og universitet, men derimot ute i redaksjonene. Fagkunnskapen ble utviklet og overlevert på arbeidsplassene. Ennå i dag er det slik at mange av de fremste representantene for journalistisk kvalitet og kompetanse ikke har noen formell utdanning i journalistikk. For det andre vet vi at redaktørene ønsker seg en stab med en bred og variert faglig bakgrunn. De vil gjerne ha en økonom, en jurist, en sosionom og en litteraturviter i staben – for eksempel. Og for det tredje: Et mangfoldig sammensatt journalistkorps er i seg selv en verdi, fordi det kan motvirke ensretting. Derfor er det ikke noe mål at alle skal ha en formell journalistutdanning.

Men at en betydelig andel av journalistene har det, er bra for kvaliteten i de profesjonelle mediene.

Det er utfordrende å drive journalistutdanning i en krisetid for journalistikken. Bransjens kompetansebehov er mindre klart enn før, men det som er meget klart er at de ønsker seg «digitale hoder». Journalistikk produseres først og fremst for nett og digitale plattformer, og produksjonen skjer ved hjelp av stadig nye digitale verktøy.

Men selv om teknologien er ny og de økonomiske forutsetningene er annerledes enn før, så betyr ikke dette at journalistikk fra nå av er en helt ny praksis. Vi står i dag overfor er en spenning mellom gammelt og nytt, som riktignok griper dypt inn i journalistikkens vesen: undersøkende reportasje vs aggregerte nyheter; lineære fortellerstukturer vs hypertekst, ytringsfrihet vs moderering og redigering; troverdighet og kvalitet i forhold til kontinuerlig publisering og tidspress; publikum som mottakere, deltakere eller medprodusenter; forholdet mellom brukergenerert innhold og profesjonsverdier; personalisert innhold vs ”den store offentlige samtalen”; integrering av sosiale medier i research og publisering, osv.

Journalistikken er ikke teknologien.  Journalistikk er først og fremst historiene. Og historiene har tidløse narrative elementer, samtidig som de til enhver tid er påvirket av institusjonelle og kontekstuelle vilkår. Derfor må også fremtidens journalist inneha journalistisk sjangerkunnskap og evne til å drive den rutinemessige tekstproduksjonen som skjer i redaksjonene. Han og hun skal bidra i idèutvikling med kreativitet, samfunnskunnskap og rolleforståelse, de skal besitte klassiske søke- og kildeferdigheter og utøve dem ved hjelp av nye redskaper; de skal beherske dramaturgiske teknikker, håndtere presentasjon og kjenne prinsipper for design; ha bildeforståelse og kunnskap om relevante etiske problemstillinger, osv.

Det er ikke vanskelig å fylle en treårig bachelor-utdanning i journalistikk med innhold.

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s