Pressens samfunnsoppdrag

Erna og de 100 redaktører

Statsminister Erna Solberg kom med en skarp irettesettelse av pressen da hun tidligere denne uka var invitert til å spise middag med hundre norske redaktører. Det fortelles at redaktørene tok imot irettesettelsen ved å se ned i bordet og mumle litt seg imellom. Ingen tok til motmæle, sikkert fordi de skjønte at Erna hadde et poeng.

Hva var det hun sa?

(En liten parentes her: Redaktørforeningen har lagt ut deler av julemøtet sitt på nettstedet Livestream. Her kan vi se og høre den høytidelige velkomsttalen, samt en ganske lang opptreden av to svenske redaktører som snakker om det å være redaktør. Men Ernas kritikk får vi verken se eller høre.)

(En liten parentes til: Det rare er at nesten ingen nyhetsmedier har rapportert om Ernas kritikk. Satt det ikke hundre skriveføre redaktører i salen? Heldigvis finnes det unntak: Dagens Næringsliv bryter tausheten. I denne avisens utmerkede Etter Børs-seksjon får vi vite hva statsministeren sa.)

Hva var det hun sa? Jo, Erna Solberg gav sin versjon av en episode som fant sted for noen uker siden, og som mange vil huske. Det var på den tiden debatten om formueskatten var på sitt heteste. Men på selveste FN-dagen 24.oktober tok statsministeren seg tid til å delta på et arrangement på Nationaltheateret, der hun snakket til 700 barn. VG møtte også opp samme sted, for å snakke med Erna om formueskatten. Så oppstår altså den situasjonen at statsministeren ikke har tid til å snakke med VG! Hun skal med et fly til Bergen kort tid etter møtet med barna.

VG lager et nyhetsoppslag om at statsministeren ikke vil snakke med VG. Avisen skriver at statsministeren avbryter intervjuet og går, «42 sekunder etter at intervjuet startet».Bilde1 (2)

Ernas egen opplevelse av møtet med VG-journalisten var slik: – Jeg sier ok, du kan få to spørsmål. Jeg svarer på to spørsmål og sier at nå har jeg ikke tid mer for nå skal jeg reise til Bergen. Det blir til et oppslag om at jeg går fra et intervju etter 42 sekunder. Jeg kommer ikke til å si ja til VG når de møter opp på den måten, hvis jeg risikerer at de lager et scenario om at jeg går fra et intervju når jeg har vært vennlig og svart på to spørsmål. Dette er uredelig.

For VG er det altså et nyhetspoeng at Erna ikke har tid til å snakke med VG akkurat der og da. Tenk, hun prioriterer andre ting! Tenk, hun snakker til 700 barn, og hun reiser til Bergen, selv om VG ber om et intervju! Det er uhørt, det er feilprioritering, bare 42 sekunder, det er nesten en skandale.

For min del synes jeg det er strålende dersom politikere av og til kunne si: Nei, i dag har jeg ikke tid til å være på tv, i dag har jeg ikke tid til å bli intervjuet, jeg har viktigere ting å gjøre.

«The medium is the message» skrev Marshall McLuhan for nøyaktig 50 år siden, det kunne i seg selv vært verd en liten jubileumsskål på redaktørenes julebord. Nyhetene handler dypest sett om mediene selv.

Kravet om at politikerne til enhver tid skal prioritere enhver henvendelse fra en journalist, hvis ikke så skriver vi at «han/hun nekter å la seg intervjue», det springer selvsagt ut av samf… unnskyld, Samfunnsoppdraget. Det handler på ingen måte om selvhøytidelighet og selvopptatthet, om noen skulle tro det.

VG-redaktør Torry Pedersen har for øvrig kommentert Ernas VG-kritikk. Han uttaler til DN: «Det er sånn at enhver sittende regjering til enhver tid er misfornøyd med VG». Jaha, episoden er altså en bekreftelse på VGs maktkritiske og gode journalistikk? Vel. Redaktør Pedersen legger til at VG vil «ettergå om de har opptrådt urimelig». Det er muligens en idé å heve terskelen litt for nyhetsoppslag basert på et ønske om å straffe kildens respektløshet overfor journalistene.

Legg igjen en kommentar

