Digital journalistikk

Færre fast ansatte, flere entreprenører

Antall journalister med fast jobb i en mediebedrift går nedover. Samtidig har kreative og dyktige journalister bedre muligheter enn noen gang til å starte ny journalistisk virksomhet. Kostnadene ved å etablere et journalistisk nettsted er lave; det hele avhenger av en god idé, den som gjør nettstedet attraktivt slik at noen vil besøke det.

I tillegg bør du trolig ha en viss forståelse for digital teknologi, og for markedsmekanismene som styrer publikums nettbruk og adferd.

Geir Terje Ruud har skrevet en bok om nettopp dette. Den heter «Journalistiske entreprenører. Medienes krise – din mulighet», og kom nylig ut på Cappelen Damm Akademisk.  Det meste av boka er viet historier om journalistiske gründere og deres prosjekter. Noen av dem har lykkes, og driver i dag en blomstrende journalistisk virksomhet. Andre mislyktes, prosjektet deres endte i fiasko og de tapte penger. Og så er det noen som akkurat nå er i ferd med å prøve seg, og som er spent på om idéen deres er levedyktig.

Ruud har selv lang erfaring med å utvikle digitale journalistiske prosjekter. Han arbeidet ti år i VG Nett før han ble digital sjefredaktør i Ekstrabladet i Danmark. Han mener at vi i dag lever i «en journalistisk gullalder», med uante muligheter for å skape for eksempel nisjenettsteder av høy journalistisk kvalitet. I denne boka kan vi lese intervjuer med mennesker som har gjort nettopp det.

Det usikre arbeidsmarkedet i mediebransjen er selvsagt en stor utfordring for journalistutdanningen. På samme måte som journalistene er i ferd med å omstille seg, må også utdanningsinstitusjonene gjøre det samme. En slik omstilling har mange sider. Større vekt på entreprenørskap er en av dem.

Denne boka er interessant for journaliststudenter som vil orientere seg i det nye arbeidsmarkedet.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s