Dokumentar

Hvem har rett til kildevern?

Har en dokumentarfilmskaper mindre rett til å beskytte sine kilder enn et redaktørstyrt nyhetsmedium? Har politiet større rett til å foreta razzia og beslaglegge journalistisk materiale hos en  filmskaper?

Ja, mener PST, ifølge en nyhetsmelding på NRK Dagsnytt nå i dag tidlig. NRK har lest begjæringen som PST mandag leverte Oslo Tingrett, etter å ha gjennomført en razzia hos dokumentarfilmskaper Ulrik Imtiaz Rolfsen.

PST sitt syn er uttrykk for en strukturell oppfatning av kildevernets virkeområde. Man trekker en grense mellom på den ene side redaktørstyrte medier og på den annen side alle andre som publiserer eller ytrer seg offentlig. Et slikt syn kan finne støtte i dagens lovgivning om kildevernet, som først og fremst er knyttet til redaktøren og hennes medarbeidere.

Men norsk lovgivning om kildevern er dessverre temmelig akterutseilt og foreldet. I dagens konvergente mediesituasjon er det både unaturlig og praktisk umulig å trekke en slik grense mellom tradisjonelle nyhetsredaksjoner og alle andre publisister. Kildevernets virkeområde må avgjøres ut fra formålet med en virksomhet, og ikke ut fra mediestrukturen slik den så ut for noen tiår siden.  Dersom dokumentarfilmskaperens formål er det samme formål som begrunner pressens lovfestede kildevern, så må dokumentarfilmskaperen ha den samme rett til å beskytte sine kilder.

Det kan ikke være tvil om at Ulrik Imtiaz Rolfsen driver en journalistisk virksomhet som prinsipielt sett må sidestilles med Aftenposten og TV2, og der retten til kildevern ikke kan være annerledes.

Forholdet mellom et strukturelt og et formålsrettet syn på kildevernets virkeområde ble grundig drøftet av NOU-utvalget som utredet ny lovgivning på mediefeltet for noen år siden (NOU 2011:12). Jeg var selv en del av mindretallet i dette utvalget, et mindretall som både foreslo en egen medieansvarslov og et absolutt kildevern for redaktører og journalister. For spesielt interesserte: Les gjerne kap 12.9 i utredningen, der er våre konklusjoner om kildevern.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s