Content Marketing

Innhold til salgs

«Innhold til salgs» satte Dagens Næringsliv som tittel på sitt oppslag om content marketing forleden dag. Avisen forteller at flere av de ledende mediehusene i Norge nå utvikler egne avdelinger for innholdsmarkedsføring, til dels med tidligere journalister som medarbeidere. Jeg ble intervjuet i saken, og uttrykte en viss skepsis til utviklingen. Les hele saken her.

Innhold til salgs

For dere som ikke har tilgang til hele saken i Dagens Næringsliv, så pekte jeg i intervjuet på to utviklingstrekk i norske medier (sitat fra DN):

– Det ene er omfordelingen av ressurser i redaksjonen. Ressurser som før ble brukt på uavhengig journalistikk, brukes nå til å hjelpe næringslivet. Det andre er at leserne får mer stoff som ligner på journalistikk, men ikke er det.

– Men mediene sier de vil bruke inntekter fra innholdsmarkedsføring til å finansiere journalistikk?

– At mediene trenger nye inntektskilder er en begrunnelse som gir mening. Samtidig ser vi at redaksjonene blir redusert, mens det skjer en ressursforskyvning over til content marketing. Det forsterker svekkingen av kildekritisk og uavhengig journalistikk, og man er i en negativ spiral, sier Brurås.

Tidligere i juni ble endringer i Vær Varsom-plakatens paragraf to vedtatt av Norsk Presseforbund, mens Tekstreklameplakaten ble skrotet.

Endringene, som ble enstemmig vedtatt, understreker at alt annonsørinnhold skal merkes.

– Det grunnleggende er at leseren skal oppfatte og forstå at det han leser er reklame, sier generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum.

Journalistprofessor Svein Brurås har skrevet læreboken «Etikk for journalister». Han mener det er beleilig at man i den nye versjonen av Vær Varsom-plakaten har endret regler så de passer til utviklingen.

– Det mest tydelige er at man har fjernet regelen om å avvise reklame som etterligner redaksjonelle produkter. Nå er isteden merking av betalt innhold hovedprinsippet, sier Brurås.

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s