Presseetikk

«Hvordan takler du mensen?»

Journalisten ringer: Hei. Hva man kan egentlig spørre om på en pressekonferanse?

Jeg: Hva mener du? Man kan vel spørre om hva som helst?

Journalisten: Man kan vel ikke spørre om hva som helst?

Jeg: Har du en spesiell sak i tankene nå?

Journalisten: Ja, Wimbledon. En reporter spurte en deltaker om hun hadde mensen.

Jeg: Åh…

Journalisten: Kan man spørre om sånt?

Jeg: Eh… vel, nei… jeg tror ikke jeg vil uttale meg om dette, kjenner ikke sammenhengen.

Journalisten: Men hva lærer du studentene dine? Når de skal på sin første pressekonferanse? Kan de spørre om sånt?

Jeg: Spørre om mensen? Vi går ikke så konkret til verks. Vi lærer at de skal være saklige. Kritiske. Vel forberedt. Gjerne pågående, til og med frekke, men hele tiden saklige.

Journalisten: Men det med mensen?                        

(Jeg tenker: Dette intervjuet skulle jeg ikke begitt meg ut. Husk i hvert fall å be om sitatsjekk….)

Her er resultatet i Aftenposten og i Sunnmørsposten.

Mensen

Legg igjen en kommentar

