Lov og etikk

Bokanmeldelse: Å bli uthengt i media

Fanny Duckert og Kim Edgar Karlsen: I medienes søkelys. Eksponering, stress og mestring. Gyldendal Akademisn 2017.

Deler av denne boka handler om å bli uthengt i media. Forfatterne har møtt mennesker som har vært utsatt for nyhetsmedienes kritiske søkelys og som har blitt eksponert i nådeløse og knusende oppslag. Kapitlene som handler om dette er interessant lesning, og de gjør denne boka til en viktig bok.

Andre deler av boka handler om ganske alminnelig mediehåndtering, slik politikere, idrettsstjerner og TV-kjendiser driver med til daglig. Disse delene av boka bringer så langt jeg kan se ikke så mye nytt.

Til grunn for boka ligger et omfattende og langvarig forskningsprosjekt utført ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo. Forskerne har intervjuet personer som gjennom sin yrkesrolle har vært utsatt for negativ og belastende medieeksponering. 43 personer utgjør «basisutvalget» av informanter. I tillegg er et utvalg politikere og noen medieeksperter intervjuet. Boka forteller ikke bare om hvordan informantene opplevde å bli uthengt i media, men også hvordan de håndterte situasjonen og hvilke strategier de valgte for å komme velberget gjennom den krevende tiden. Boka inneholder gode råd om mestring for den som blir utsatt for kritisk medieomtale.

De fleste informantene er anonyme, og da får vi naturlig nok heller ikke vite hvilken sak som blir omtalt. Det er sikkert gode grunner til dette, men det innebærer at informantenes fremstilling av egen sak ikke lar seg etterprøve. Noe av det de forteller er så grovt at det er nesten utrolig. En informant forteller for eksempel om avisens bildebruk: «De hadde tatt bort tennene mine. De hadde rett og slett retusjert inn et svart stort hull. Jeg vet ikke hvorfor, men det skal vel se fryktinngytende og ille ut.»

Første halvdel av boka har et sterkt fokus på «medieofre» og mennesker som har blitt uthengt i media. Jeg opplever at forfatterne her er gjort et viktig stykke arbeid som bør tas med inn i reaksjonenes diskusjoner og i journalistutdanningen. Siste halvdel av boka er mer sprikende. Her er for eksempel et kapittel om toppidrettsutøveres forhold til media. I mine øyne kommer dette i en litt annen klasse enn de som blir uthengt i skandaleoppslag i mediene. Her handler det i stor grad om ganske alminnelig mediehåndtering. Dette gjelder i enda større grad de følgende kapitler om politikeres forhold til media og om hvordan det er å være tv-programleder. Siste del av boka glir i retning av en ganske alminnelig synsing om mediene. Råd som at «man må prøve å unngå å komme i uheldige situasjoner» er liksom av en annen kategori enn de viktige fortellingene og erfaringene i bokas første del.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo