Innholdsoversikt

INNHOLDSOVERSIKT

 

1 Innledning

Gunhild Ring Olsen og Svein Brurås

 

2 Nyheter og nyhetsproduksjon

Paul Bjerke, Turid Øvrebø og Svein Brurås

Nyhetens makt

Nyheter som konstruksjon

Nyhetskriterier

Portvakter

Tre perspektiver

Kvalitet i journalistikk?

 

3 Nyheter i konkurranse

Dekonstruksjon av 558 nyheter i avis, på tv og på nett

Turid Øvrebø

Utvalg og metode

Egensaker og/eller fellessaker?

Hva blir nyhetsprodusert?

Hvor er reporteren?

Hva er nyhetens tema?

Handler nyheten om sak eller person?

Nyheter beveger seg i tid

Hvem er med i nyhetene?

Konklusjoner

 

4 Metode

Svein Brurås

Begrunnelse for metode

Observatørrollen. Metodekritikk.

Hvem, hva, hvor? Om utvalg og gjennomføring

Observasjonsuka

Fellesnyheter i observasjonsuka

 

5  Dagbladet: «Libya på topp og pupp under»

Gunhild Ring Olsen

Satsingen på fellessaker

            Et samlingssted når det skjer noe

Jakten på en ”egen vri”

De viktige – og vanskelige – signalene

Å berøre flest mulig

Salg og signal i samme sak

Egne avsløringer: En viktig avis

            Å imponere kolleger

Få, men viktige saker

Gode saker – vanskelige å selge

Å selge for å overleve

            Tabloid – og stolt av det

Hva når forsida?

Variasjon og miks: ”Like to know”

Bearbeiding: Å gjøre sakene gode

Bredde

Å kommunisere best mulig

Kvalitetssikring og troverdighet

Et kunstig skille mellom idealer og inntjening?

 

6 Aftenposten: Å «ta grep» om det vesentlige 

Svein Brurås

Jakten på oppslagskandidater

Morgenmøtet

Idèutvikling

”De gode spørsmålene”

Hva kan komme til å skje? Hva blir fortsettelsen?

”Å ta grep”

Innsolgte saker

Fellessakene

”Den gode Aftenposten-saken”

To eksempler

Brystkreftsaken

Det gode og det ikke fullt så gode intervjuet

Redaksjonsinterne forhold

Miksen. Komposisjonen.

Konkurransen. ”Egensaker”.

Oppfølging av tidligere saker

Den skal leses av mange

Den skal initiere respons

Praktiske forhold

Journalistfaglige krav og kvalitetskriterier

Sluttbemerkning

 

7 TV 2-nyheitene: Den gode forteljinga

Jan Ytrehorn

I TV 2s nyheitsredaksjon

10-møtet

Kva er ei god TV 2-nyheit?

Nærleik: Vanlege folk sine historier

Mennesket i rapporten: Inkluderingsmeldinga

Skape nærleik til saka – finn ein «case». Samhandlingsreforma.

Vise konsekvensar

Når identifikasjon manglar

Vere først

For seint til togbrannen

Vere der det skjer. Live frå flommen.

Vere eksklusiv

Satsing på helsesaker gir eksklusivitet

Avgrensa ressursar og sendetid, hard prioritering – og tilfeldigheiter

På fjernsynets premissar

Den gode TV 2-forteljinga: Faremos song ved karpedammen

Dramaturgi og struktur

Når det ikkje fungerer og forteljargrepa slår feil: Slått av Dagsrevyen

Komposisjon av sendinga: Noko for alle

Ei god sak skal bli lagt merke til

Kamp mellom appell og det vesentlege

 

8 NRK Dagsrevyen

Turid Øvrebø

Nyhetene og virkeligheten

«Vi er der det skjer»

«De andre» tv-nyhetene

Fellesnyhetenes fortellermakt

Nyhetsbilder fredag 12.juni 2011

I verden, i Norge, på Marienlyst og i Stortinget

Kokebok, pakker og utbrett

DK-land og Verden i magasinmiks

Overlevering og en pressemeldt minister

Kildemakt og journalistmakt

Folk flest, elitene og en kokebok

 

9 Nettavisen

Paul Bjerke

Scene 1: Å fylle sider

Scene 2: Når profilen avgjør. George Soros` besøk

Scene 3: Når politikken avgjør. Inkluderingsutvalgets rapport

Scene 4: Statlig gjeldshelvete

Scene 5: Godt illustrert sak med Linni Meister

Scene 6: Nyheter som drama

Scene 7: Kabul-ambassadøren

Tradisjonell kvalitet på ny plattform

 

10 Kvalitet i journalistikk: Fellessakene som Kinderegg

Paul Bjerke

Politisk kvalitet

Økonomisk kvalitet

Profesjonell kvalitet

Kvalitet som utvalg eller tilføring

Politisk kvalitet 1: Vesentlighet

Politisk kvalitet 2: Korrekt og solid

Økonomisk kvalitet 1: Målgrupperettet miks

Økonomisk kvalitet 2: Engasjerende

Profesjonskvalitet 1: Eksklusiv

Profesjonskvalitet 2: Undersøkende

Kinderegget: Fellessakene

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s