Orderud-saken: Morderjakt og mediemakt

For å forstå mediemakt, journalistisk metode og presseetikk er ingenting så viktig som et godt case. Orderudsaken er et godt case.

Orderudsaken er en historie fra virkeligheten som fikk en enorm mediedekning. Hvordan ble enkeltoppslagene gravd fram? Hvordan ble opplysninger formidlet og presentert for publikum? Hvilke etiske utfordringer og problemer lå i innsamling og presentasjon?

I denne studien viser forfatterne hvordan en kriminalgåte fra virkeligheten blir tilpasset medienes form- og sjangerkrav, og hvordan kriminaljournalistikk i vår tid drives. Mediene var ikke bare formidlere i denne saken. De var også arenaer for utspill og maktkamp, og de var selv aktører, gjennom egen etterforskning, kommentarer, valg og vinklinger. Som mediebegivenhet belyser Orderudsaken forholdet mellom journalister, forsvarsadvokater og politi/påtalemyndighet.

Boka «Morderjakt og mediemakt. Journalistisk metode, sjanger og etikk i dekningen av Orderud-saken» ble utgitt på Cappelen Akademisk Forlag i 2006. Forfattere: Lars Arve Røssland, Svein Brurås og Helge Østby.

 

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s